مارک بنیوف، در کتابش به‌نام Trailblazer تعریف می‌کند که چگونه استیو جابز با ایده‌های خود توانست بذر اولین اپ استور کاربردی را بکارد و چگونه بنیوف با هدیه دادن دامین سایت appstore.com این خدمت او را جبران کرد.

زومیت نوشت: شرکت سیلزفورس زمانی‌که در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شد، یک شرکت پیش‌گام در زمینه‌ی سرویس‌های ابری بود، اما جهش این شرکت ۷ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد. زمانی‌که سیلزفورس به اولین شرکت SaaS  بدلشد که سرویس‌های مرتبط را در فروشگاهی آنلاین توزیع می‌کرد.

در سال گذشته در مصاحبه‌ای در مورد بیستمین سالگرد سیلز فورس، پارکر هریس مدیر فناوری و هم‌بنیان‌گذار این شرکت اعلام کرد که ایده‌ی اپ استور سه سال قبل از راه‌اندازی AppExchange در ملاقاتی با استیو جابز مطرح شده است. در سال ۲۰۰۳ بنیوف، هریس و دیو مولنهوف برای ملاقات با جابز به کوپرتینو سفر کرده بودند. در آن ملاقات، جابز به آن‌ها توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید به‌عنوان یک شرکت رشد و توسعه داشته باشید، به اکوسیستم نرم‌افزاری ابری نیاز دارید. اگرچه که امروزه این موضوع برای شرکت های SaaS امری عادی است، اما در سال ۲۰۰۳ برای بنیوف و تیمش موضوعی جدید بود.

در ادامه بنیوف در کتابش می‌گوید که بعد از اینکه جابز توصیه خود را مطرح کرد، از او خواسته است که منظورش را در مورد اکوسیستم اپلیکیشن بیشتر توضیح دهد و جابز بیشتر توضیح می‌دهد که چگونه او این ایده را عملی کرده است. اما آن‌ها برای درک این موضوع احتیاج به زمان داشتند. بنیوف در کتابش می نویسد که چند سال بعد از این ملاقات، یک شب موقع صرف شام ایده‌ی اپ استور به او الهام می‌شود و او ایده‌ی اولیه اش را روی یک دستمال سفره درحالی‌که در یک رستوران نشسته بود، می نویسد.

یک شب هنگام شام در سانفرانسیسکو، ایده‌ی ساده‌ای به ذهنم خطور کرد.چه اتفاقی می‌افتد اگر هر توسعه‌دهنده ای از هر نقطه از جهان بتواند اپلیکیشن های خود را برای پلتفرم سیلز فورس ایجاد کند؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر پیشنهاد بدهیم که این اپلیکیشن ها را در یک دایرکتوری آنلاین ذخیره کنند و به تمام کاربران سیلز فورس اجازه داده شود تا آن‌ها را دانلود کنند؟

بنیوف می‌گوید او آنقدر اسم اپ استور را دوست داشت که روز بعد به وکلایش گفت که دامین آن را خریداری کنند.در نهایت ایده‌ی اپ استور به نتیجه رسید، اما از همان ابتدا AppExchange نامیده می‌شد. به این دلیل که بنیوف قبل از راه‌اندازی آن با مشتریانش مذاکره ای داشت و متوجه شد که آن‌ها از کلیات موضوع استقبال کردند ولی از نامی که او برای فروشگاه آنلاین خود انتخاب کرده بود، استقبال نکردند. بنابراین در سال ۲۰۰۶ فروشگاه خود را با نام AppExchange.com راه‌اندازی کرد. به‌دنبال آن Force.com راه‌اندازی شد که به برنامه‌نویسان یک پلتفرم توسعه کامل برای ایجاد اپلیکیشن ها می‌دهد و سپس آن‌ها را درAppExchange توزیع می‌کند.

 

Overview

As a global player in the telecoms industry, Vodafone’s reputation thrives on their ability to innovate and adapt to market trends. To that end, the Marketing Academy in Vodafone was seeking a relevant, in-depth and effective professional education course to sharpen the digital skills of their workforce.

Client:
Vodafone
Industry:
Retail Industry
Services:
IT Consultancy, Cloud Computing and Cyber Security
Via:
digitalmarketinginstitute.com

Challenge

As Head of Global and Commercial Learning and Development at Vodafone, Mohsin Ghafoor’s task was to raise standards in digital marketing, across the group.

“Our aim was that every marketer at Vodafone reaches what we would describe as a minimum acceptable standard of digital marketing skills, knowledge, and capability, and be able to apply that to their day job and have an impact on our customers.”

But not only does Vodafone have a very large workforce, it is also spread all over the world. Natasha Brookes is a Learning and Development Specialist at Vodafone. For her, it was clear that a digital marketing course needed an online solution.

“Vodafone is a large global organization. In order to reach all of the marketers within the different markets, what better way to do it than having one place where marketers can come and learn? And it will be a consistent learning approach.”

Solution

The Digital Marketing Institute realized early on that Vodafone is a company that wants to set the pace, not just keep up with it. They didn’t just want a foundation to their digital marketing, they also wanted to train their staff to be up-to-date and current in their knowledge and skills, so they could anticipate what their customers would want.

“I had the greatest degree of confidence in the Digital Marketing Institute, both in terms of quality of content and their global certification standard, which we could apply across all of our markets,” stated Ghafoor

Fortunately, the Vodafone Marketing Academy had a learning management system, or e-learning system, already set up. Having a learning management system meant that their staff already knew the benefits of learning online. The next step was to find the right partner, to provide the content the company needed.

To get Vodafone started, The Digital Marketing Institute began by carefully picking topics and courses that were most relevant to Vodafone and their staff. They then agreed a global user license that gave Vodafone’s staff access to 15 of the DMI modules. Their staff could choose from modules in both the Professional Diploma in Digital Marketing and from the Specialist Diplomas.

Results

The Digital Marketing Institute team then worked with Vodafone to integrate core modules and content into their e-learning system to make it easy for their global workforce to train together, wherever they were, and whenever it suited. The video-based learning content is now used by Vodafone Marketing Academy staff all over the world.

A launch was also successfully supported by with a range of creative promotions – from e-flyers to newsletters and helped generate awareness and enthusiasm for the courses through internal campaigns. Today, The Digital Marketing Institute continues to work with Vodafone to certify their workforce, and help the company realize their full digital potential.

“I found the relationship to be a really positive one. One that was constructive. It certainly felt to me that what I was saying about Vodafone’s needs and requirements in this space was being listened to,” concluded Mohsin.